invi1

Klart for metodistfest i Gøteborg

Ikke påmeldt? Bli med på de åpne samlingene fra 15. til 18. august.

Neste uke er det en historisk begivenhet i vårt nabolag. Bare to timers biltur fra Halden kan vi oppleve den utvidede metodistfamilien fra hele verden komme sammen for å feire vår felles arv og tro fra Wesley, og kirkenes tjeneste i våre lokalsamfunn i dag.

Det er World Methodist Council som arrangerer festivalen. Det er en paraplyorganisasjon for 80 kirkesamfunn i 132 land med over 80 millioner medlemmer. Felles er deres opphav i den wesleyanske vekkelsen og Uniting-kirkene. Det største enkeltmedlem er vår egen United Methodist Church.

World Methodist Conference er en feiring av dette fellesskapet som skjer hvert femte år rundt om i verden. At det nå skjer så nærme som i Gøteborg, er en unik mulighet til å oppleve denne festen personlig.

Undertegnede fikk oppleve den siste konferansen i Houston, Texas, sammen med flere fra Norge. Det var en unik opplevelse og inspirerende å være en del av. De åpne møtene samlet tusenvis av metodister og de beste musikere, sangere, inspirerende talere vi har i våre globale kirker. - Jeg har aldri opplevd lignende, verken før eller siden. Så dette bør du passe på å få med deg, sier Ellingsen.

Åpne møter

Det er mange seminarer som kun er for påmeldte deltakere, men hver dag er det to samlinger som er åpne for alle. Hver morgen fra 8.30 til 9.30 er det Morning Worship, og hver kveld er det en hovedsamling fra 19.00 til 20.30. Disse er som sagt åpne og alle er velkomne til å delta. Møtene holdes på konferansehotellet the Gothia Towers i sentrum av Gøteborg.

En begivenhet som har spesiell interesse for oss skjer torsdag kl. 9.30 til 10.00. Da vil World Methodist Council tildele vår egen biskop Christian Alsted fredsprisen for 2023 for hans tjeneste i Ukraina.

Du kan laste ned hele programmet nederst i artikkelen.

Ikke la denne muligheten passere. Opplev den store metodistfamilien vi er en del av!

Tekst: Karl Anders Ellingsen

Komplett dagsprogram World Methodist Conference 2024