svolver_kollage

Prosjekt Svolvær

Menigheten i Svolvær er nedlagt. Men fortsatt står det et lite, men vakkert gudshus og spør etter innhold. Hva vil dere bruke meg til?

Det letteste ville vært å selge. Men i tider hvor menigheter legges ned eller melder seg ut, er det viktig å tenke seg godt om. Kan vi starte på nytt? Nå har vi et mulighetsrom til nytenking. «Kirke på nye måter.»

Det er ikke tiden for å satse på vanlig menighetsarbeid i Svolvær nå. Men kan vi tenke annerledes. Kan vi tenke en stasjon hvor ånd, kultur og diakoni kan være sentrale begrep. Hverdagsmesser, sinnsrogudstjenester, temakvelder, konserter, foredrag, språkopplæring, kafevirksomhet, utleie til kor og andre grupper som trenger et sted å være. Kan vi samarbeide med Den norske kirke?

Foreløpig er vi på undre seg stadiet. Daglig leder, Emil Skartveit, besøker byen flere ganger i høst for å snakke med kommune, kirke og frivillige. Hva kan vi skape sammen?

Vi kommer til å innkalle til allmøter. Vår drøm er en fortsatt levende metodistkirke i Svolvær. Men på en ny måte!
Vil du være med på å støtte dette prosjektet?

Emil Skartveit
Daglig leder, Metodistkirkens hovedkontor