Spørsmål og svar om Årsrapport
Det er et nytt år og tiden for å sende inn årsrapport nærmer seg. Takk for alle spørsmål dere stiller oss, vi ønsker å hjelpe dere så godt vi kan. En del spørsmål går igjen, og kanskje finner du svar på det du lurer på her:
Q: Må vi sende inn årsrapport selv om vi ikke fikk inn kontingenter i 2024?
A: Alle Lokallag i MBU skal etter vedtektene levere årsrapport, også om dere ikke har fått tatt inn kontigent. Har dere gjennom 2024 ikke hatt noe aktivitet, ber vi om at dere tar kontakt med kontoret slik at vi kan sette gruppen inaktiv. Denne kan åpnes igjen ved et senere tidspunkt.
Q: Hvordan får jeg tilgang til vår årsrapport?
A: All innlogging skjer via www.mbu.no For å kunne logge deg inn, må du være registrert med en funksjon i gruppa. Mangler du tilgang til systemet, ta kontakt med oss!
Q: Hvem kan sende inn årsrapporten?
A: Kun den som er oppført med rollen hovedleder kan sende inn rapporten. Har du rollen ekstern administrator kan du fylle ut rapporten og gjøre alt klart, men hovedlederen må selv logge seg inn, kontrollere innholdet og sende inn selve rapporten.
Q: Hvem er hovedleder?
A: Den som er styreleder eller gruppekontakt får funksjonen hovedleder. Dersom dere ikke har flere enn fire medlemmer over 15 år i lokallaget, faller kravet om styre bort. Da har dere heller en gruppekontakt som administrerer deres gruppe i medlemssystemet. Har dere flere enn fire medlemmer over 15 år, skal det ha vært valgt et styre av og blant gruppens medlemmer, og samtidig en styreleder.
Q: Skal jeg rapportere inn de ikke-tellende medlemmene?
A: Ja, det vil vi helst at du gjør! Dersom en person tidligere år har meldt seg inn og betalt kontingent, og fortsatt har vært med på samlingene i foregående år vil vi at du fører opp dette medlemmet i årsrapporten.
Q: Må jeg ha fødselsdato på alle medlemmene?
A: Nei, det må du ikke ha for at medlemmet skal bli godkjent. Det må føres opp fødselsår. Likevel; dersom du har denne opplysningen tilgjengelig vil det være lurt å føre det inn, slik at du har en oversikt over medlemmer som er over / under 15 år.
Q: Må jeg ha gateadresse på alle medlemmene?
A: Ja, du må ha gateadresse på medlemmene for at de skal bli tellende. Dersom et medlem faktisk ikke har gateadresse, kun postnummer og poststed, kan du huke av for “har ikke gateadresse”. Denne skal ikke hukes av dersom medlemmet har en faktisk adresse, men du ikke har den informasjonen. For at medlemmet skal bli tellende, må du hente inn gateadresse og føre den på.
Q: Kan jeg laste opp nye medlemmer til årsrapporten fra Excel?
A: Ja, det kan du. Under “Medlemmer” i årsrapporten får du mulighet til å hente inn medlemmer fra forrige årsrapport, men også til å velge”Importer fra Excel”.
Q: Kan jeg bytte navn på Lokallaget?
A: Ja, det kan du. Noter ned hva gruppen heter nå, og hvilket navn det skal endres til og send det til oss.
Q: Hva er forskjellen på regnskapet i årsrapporten og frifondrapporten?
A: Regnskapet i årsrapporten er først og fremst for å vise at dere har selvstendig økonomi. Her summerer du inntektene av kontingenten, samt fører på summen dere hadde på bankkonto på slutten av kalenderåret. Fristen for innsending av årsrapport er 31.januar.
Regnskapet i frifondrapporten gjelder tiden fra utbetaling av frifond-støtten i perioden oktober og fram til august. Her skal dere vise hva støtten er brukt til, og bekrefte at den er brukt opp. Fristen for innlevering av Frifondsrapport er 15. august.
Denne listen oppdateres fortløpende etter hvert som spørsmålene kommer inn fra dere. Savner du svar på noe her, ikke nøl med å ta kontakt med oss:
MBU-konsulent: Ellen Irene Klepaker
Telefon: 926 83 154
E-post: ellen.irene,klepaker@metodistkirken.no